Adat Budaya(rebowagen.com)– Bulan Rabiul Awal bagi umat Islam adalah bulan yang sangat istimewa. Tercatat ada tiga peristiwa penting yang berkenaan langsung dengan sejarah kehidupan dan perjuangan Nabi Muhammad SAW. Selain sebagai nabi, beliau juga sebagai rasul terakhir atau nabi penutup bagi umat Islam.
Peristiwa penting pertama berkenaan dengan Bulan Rabiul Awal adalah kelahiran Nabi Muhammad. Beliau dilahirkan pada hari Senin 12 Rabiul Awal tahun Gajah, atau tanggal 24 April 571M. Peristiwa kedua adalah hijrahnya Nabi dari Makkah ke Madinah. Pada masa perjuangan berdakwah menyebarkan agama Islam, Rasulullah memang menemui banyak sekali halangan dan rintangan yang sangat berat. Sehingga tepat 13 tahun setelah menerima wahyu dan diangkat menjadi nabi, beliau memutuskan untuk hijrah dari Makkah ke Madinah. Dan peristiwa ketiga adalah wafatnya Rasulullah yakni pada hari Senin 12 Rabiul Awal tahun 11 Hijriah (8 Juni 632 M).
Ketiga hal penting yang berkenaan langsung dengan pribadi Rasulullah yang terjadi pada Bulan Rabiul Awal menjadikan bulan ini menjadi istimewa bagi seluruh umat Islam. Peringatan kelahiran Nabi diperingati sebagai Maulidan (Muludan-Jawa). Umat Islam dari berbagai daerah menyambut Bulan Rabiul Awal dengan berbagai acara. Masing masing mempunyai tradisi sendiri-sendiri yang sesuai dengan kultur budaya setempat.
Pada proses penyebaran Agama Islam di tanah Jawa, memang terjadi akulturasi dengan budaya masyarakat yang telah berkembang sebelumnya. Hal ini melahirkan banyak sekali upacara atau ritual adat serta kesenian rakyat yang berkenaan dengan agama Islam. Cerita sejarah menuturkan, tentang peran 9 pendakwah Islam di tanah Jawa yang terkenal sebagai Wali Sanga. Para ulama inilah yang dalam dakwahnya berstrategi agar ajaran Islam dapat diterima di masyarakat, tanpa harus menghilangkan adat dan budaya asli yang telah ada dan telah berkembang sebelumnya.
Pada hari Sabtu Wage kemarin, saya ikut upacara Kenduri Muludan di balai padukuhan Tanjung, Kalurahan Bleberan, Kapanewon Playen, Gunungkidul. Sejak sekitar pukul 11 siang, kenthongan yang berada di balai dusun sudah ditabuh. Ini sebagai pertanda undangan bagi perwakilan dari seluruh Kepala Keluarga (KK) satu dusun untuk segera berkumpul.
Satu persatu maupun dengan berombongan warga mulai berdatangan membawa baki berisi makanan. Baki yang mereka bawa, dibungkus dengan kain taplak meja yang berwarna-warni. Tak hanya bapak-bapak yang datang, ibu-ibu, anak muda hingga anak kecil banyak yang hadir mengikuti Kenduri Muludan ini. Baki berisi nasi ‘golong‘ beserta lauk pauk, ada sayur lombok, tahu, tempe, bakmi serta rempeyek.
Suasana ‘regeng‘ (ramai) segera memenuhi ruangan balai padukuhan. Sebelum akhirnya kepala dukuh memulai acara kenduri. Berbagai informasi tentang pemerintahan disampaikan, mulai dan himbauan vaksinasi booster dan PMK, program pembangunan, pajak dan beberapa hal yang lain.
Saya jadi teringat seorang ahli yang menyatakan bahwa ritual adat adalah representasi dari sebuah sistem masyarakat sosial yang memuat banyak sekali nilai-nilai yang menjadi dasar dari kehidupan sosial secara umum.
Bahkan bisa dikatakan bahwa nilai-nilai yang berkembang di masyarakat ini sudah menjadi akar budaya sehari-hari dan menjadi modal sosial dasar bersama. Gotong-royong, kerukunan, silaturahmi, kekompakan, toleransi musyawarah dan banyak hal yang lain. Tradisi yang dilakukan secara turun temurun ini ketika masih dilestarikan, maka modal sosial masyarakatnya akan tetap terjaga. Meski memang hal ini membutuhkan kesadaran berbagai pihak ditengah gerusan zaman, kemudahan tekhnologi dan gaya hidup modern saat ini.
Setelah Pak Dukuh selesai sosialisasi tentang berbagai informasi pemerintahan, maka kemudian giliran Mbah Kaum yang ‘masrahke/ngecakke‘ (membaca) satu persatu ‘ubarampe‘ yang dibawa oleh warga. Di depan Pak Dukuh, ada satu nampan khusus yang isinya agak berbeda. Nampan ini berisi satu buah nasi tumpeng dan berbagai kelengkapan yang lain. Mbah Sukirin, pria yang mendekati usia hampir kepala tujuh sebagai kaum kemudian membaca satu persatu dengan logat Jawa yang kental.
“Ing wekdal siang menika ngedalaken sodakoh wilujengan, dinten Setu Pahing, mrengeti Wulan Maulud Nabi utawi Wulan Maulud, inggih menika wulan mijilipun junjungan ugi panutan kita Kanjeng Nabi Muhammad SAW.
Sedaya sedayanipun, enggih sarana nenuwun dumateng Gusti Ingkang Maha Juwaos, sak pengkeripun Wulan Maulud, sedaya masyarakat dipun paringi kawilujengan, katentreman, mugi mugi kawilujengan menika katetepna wiwit sakmenika dumugi sak lajeng lajengipun.
Sedaya menika namung sarana panyuwunan dumateng Gusti, mugi mugi warga masyarakat Tanjung, kaparingana ayom ayem, tata titi tentrem, dohna saking tulak sarik, kantuna wilujeng, waluya slamet sedayanipun
Ngedalaken rakan, sekul liwet sak ubarampe komplit, kersanipun kangge nyemerepi anggenipun nglenggahi bale dusun, utawi kangge nyemerepi anggenipun bale wisma sedaya warga masyarakat Tanjung. Ingkeng dipun semerepi sak lebeting nggriya, sak njabaning griya, sak lebetipun percuri, sak njawinipun percuri, rinten lan ndalu anggenipun nglenggahi bale dusun utawi bale wisma, paringana kukuh bakuh, jejeg pajek, tata titi tentrem, menapa ingkang dipinuwun rinten lan ndalu, pikantuk berkahipun Gusti Ingkang Maha Kuwaos
Ngedalaken jenang abrit petak kangge nyemerepi masiat saking bapa roh saking biyung, jenang baro baro kangge nyemerepi sederek kula panjenengan sedaya ingkang babaran sak wat tunggal pertapan sanes panggenan, cerak tanpa senggolan, tebih tanpa kikisan.Sak sampunipun siang menika dipun semerepi, mugi mugi sedaya kabul kangsil kanti slamet sedayanipun
Lha dene ngedalaken jenang abrit pethak kangge mengeti sengkala saban soben, ingkang dipun saba rinten lan ndalu, wonten pundi purukipun sedaya warga masayarakat Tanjung, mbokbilih wonten klentu lan lepatipun, mugi dipun apunten Gusti Ingkang Maha Kuwaos
Lha dene ngedalaken rakan golong dipun para-para, ingkang sak jodho kangge nyemerepi, ibu bumi, bapa kuasa, Ibu Hawa, Bapa Adam, ibu bumi ingkang maringi rejeki dumateng kula panjenengan sedaya, Bapa Kuasa ingkang paring pepadhang, Hawa lan Adam ingkang nurunaken kita sedaya. Awit dipun semerepi, mugi sedaya sedya lan pinuwunan saget dikabulaken Gusti Ingkang Maha Kuwaos.
Ingkang sak jodho malih ,kangge nyemerepi, ingkang dipun semerepi cikal bakal, akal bakal, wonten ing dusun Tanjung, ugi ingkang mbaureksa dusun. Cikal bakal akal bakal saget diparingi lepas parane jembar kubure. Ingkang mbaureksa dusun ngedohna tulak sarik panca baya, sedaya ampun ngantos dipun ganggu dipun reridu, sedaya masyarakat paringi ayom ayem, tata titi tentrem, wilujeng sedayanipun
Ingkang sak jodho malih, kangge memetri sedaya leluhur kula panjenengan sedaya, saking jaler saking estri, patut jaler patut estri, ageng alit enem sepuh, ingkang krumatan lan mboten krumatan, ingkang keparingan sekaran, boten keparingan sekaran, ing Wulan Maulud menika, kula panjenengan sedaya semerep.
Sedaya leluhur, sageta kabul kangsil ingkang marak sowan dumateng Pangeran. Mugi sedaya dosa lepatipun dipun ngapunten, dipapaaken swarga mulya wonten ngarsanipun Gusti Ingkang Maha Kuwaos.
Lha ingkang sak jodho malih, kangge nyemerepi dinten pitu pekenan gangsal, kiblat sekawan, gangsal ingkang panjenegan lenggahi, medak tahun wolu, windu sekawan, wulan kalih welas dipun pawukoni, wuku tigang ndasa, mboten kawiji wiji.
Lha ingkang sak jodo malih, kangge nyenerepi, ingkang dipun semerepi Baginda Khilir baginda Ilyas, Bagindha khilir ingkang rumeksa toya, baginda ilyas ingkang rumeksa buwana. Sedaya warga masyarakat ing wekdal menika ngedalaken sodakoh wilujengan kangge mrengeti Wulan Maulud, mbokbilih wonten klenta- klentunipun, nyuwek godong sak suwek, nyawuk banyu sak cawukan, nyoklek kajeng sak ciklek, yen lepat paringana pangapunten, yen dosa paringi lebur ing dinten menika
Lha ingkang sak jodho malih, nyemerepi ingkang dipun semerepi Nabi Wali ingkang nilar petilasan ing wilayah pulau Jawi, sedaya dipun semerepi, mugi-mugi sedaya sedya, kajat niatipun sedaya masyarakat saget dikabulaken dumateng Gusti Ingkang Maha Kuwaos. Sak pengkerepun, kaparingana ayom-ayem, tata-titi saha tentrem.
Lha dene ngedalaken among. Sepindah ngemong-mongi Wulan Maulud, mugi mugi ampun wonten gangguan menapa napa wonten ing Dusun Tanjung, adohna tulak sarik panca baya, sageta ayom-ayem, tata titi tentrem, menapa ingkang dipun suwun rinten dalunipun saget kabul kangsil dumateng ngersanipun Gusti Ingkang Maha Kuwaos.
Ingkang sak lajengipun, ingkang dipun semerepi Kyai Among Nyai Among, Kyai Bodho Nyai Bodho ingkang momong sedaya masyarakat Tanjung, masi bodo ingkang momong keluarganipun.l piyambak-piyambak, ampun ngantos dimong ing pinggiring geni, dimongo sak tengahing rejeki, kantuna teguh timbul wiyana slamet
Lha ingkang sak jodho malih, kangge nyemerepi, ingkang dipun semerepi, kutu kutu walang atoho, sak lumahing bumi, sak kureping langit, sedaya ingkang manut tuntunan agama, mboten kawiji wiji, sedaya dipun sumerepi. Mugi mugi sedaya kaparingan ayom-ayem tata titi tentrem saha tentrem, saking wekdal menika dumugi sak lajengipun
Mugi mugi, wilujengan menika wau sageta kecakan berkumumam, mapan wonten padununganipun piyambak piyambak“
Setelah selesai ‘dipasrahkan‘, maka kemudian rangkaian acara Muludan ditutup dengan do’a oleh ‘modhin‘ atau imam masjid. Seluruh prosesi acara berlangsung dengan khidmad. Warga yang hadir dengan lirih mengamini apa yang didoakan, baik oleh Mbah Kaum maupun Modhin.
Dalam ritual adat pasca Agama Islam masuk ke tanah Jawa yang dibawa oleh Wali Sanga, keberadaan Nabi Muhammad memang menempati posisi yang istimewa. Warga menghormati Nabi dengan makanan khusus yang terbaik dari seluruh ‘ubarampe‘ yang biasa disajikan.
Beberapa ritual lain misal selamatan orang meninggal, bersih desa (rasulan), selamatan mendirikan rumah atau yang lain, warga menyajikan ‘ingkung ayam dan sega wudhuk‘ khusus untuk ‘caos dhahar‘ Kanjeng Nabi. Mbah Kaum menyebutnya dengan “sekul suci ulam sari, kagem caos dhaharan junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarga ugi para sekabatipun, Abu Bakar, Umar, Usman tuwin Baginda Ngali“.
Akulturasi budaya dan agama yang terjadi khususnya di tanah Jawa memang bisa dikatakan berhasil dengan baik. Nilai-nilai luhur budaya tinggalan leluhur yang dilestarikan oleh masayarakat, dipadukan dengan nilai-nilai agama yang dibawa oleh para ulama. Hasilnya, tidak ada yang kalah atau dikalahkan, semua berjalan dengan damai, dan memunculkan budaya baru yang masih bertujuan untuk memelihara kedamaian, keselarasan serta harmoni, baik kepada alam, sesama, maupun Tuhan.